raimundas zabarauskas 2007-11-25 brandaus socializmo bastionas
     2007 lapkritis
    
  5 12 19 26
  06 13 20 27
  07 14 21 28
01 08 15 22 29
2 09 16 23 30
3 10 17 24
4 11 18 25
 



Vėliausi komentarai:
05-25 civilizacijai tr...  06-06
06-05 deklaratyvi įst...  06-05
06-02 pilietinis ugdym...  06-04
06-03 tik kartą ir s...  06-03
06-01 pamažu daraus n...  06-01
05-30 kinietiškas kva...  06-01
05-29 idiotizmo rūši...  05-31
Trečiasis lašas į mano kantrybės taurę – tai per daugiabučio sienas kiaurą naktį sklidę nerūpestingo paauglių šėlsmo garsai. Pats kaltas, nereikėjo man tiek ilgai dirbti įvairiose vidurinėse Vilniaus mokyklose, juk nėra įstatymo, verčiančio gyventi daugiabučiuose.

Pirmieji du lašai – tai kubiko bloge regėti filmukai: šilainių smaukymas ir baltupių šiukšliadėžė. Nors ko čia aš? Jei realybės šou dulkinamasi, kodėl to žmonės negali daryti per pamokas? Mokykla juk turi reprodukuoti visuomenę.

Baltupių vidurinėje teko mokytojauti. Beveik ten pat, kur filmuota, tik arčiau mokyklos durų, esu iš panašaus amžiaus paauglio lūpų ištraukęs dar neuždegtą cigaretę (numetęs sutryniau, išklausiau tekstą, nusisukau ir nuėjau). Direktorius iš karto šiek tiek su manimi pabendravo, tikriausiai suprantate, kad pagrindinė jo mintis nebuvo ir kitą sykį elkis lygiai taip pat.

Mes niekada neišsikapstysim (kalbu apie tą visuomenės dalį, kuri neemigruoja), jei mokykla taip ir liks kone vienintele vieta, kurioje klesti XX a. antrosios pusės brandusis socializmas. Socialistinius švietimo sistemos požymius pamėginau sunumeruoti. Sąrašą galite pratęsti.
  1. Darbas iš idėjos. Tarybinis mokytojas dirba negalvodamas apie atlyginimą, galvoti apie atlyginimą jam žema. Vienintelis dalykas, apie ką jis galvoja – dvasingų ir atsidavusių Tėvynei (ir Seimui) mokinių ugdymas. Todėl jie tokie ir užauga.

  2. Demokratinis centralizmas. Geriausiai jį pažinau pačios mokyklos valdyme, nors manau, kad yra ir kituose sistemos aukštuose. Posėdžiai, demokratiškai tvirtinant ir dokumentuojant vadovybės politiką. Jei esminius dalykus sprendžia vienas žmogus, tai kam tuomet tas cirkas?

  3. Prirašinėjimas. Kvalifikacijos tobulinimo kursai, trunkantys 2 astronomines valandas, nors programoje nurodytos aštuonios akademinės (o pažymėjime – keturiasdešimt). Buldozeriu sustumti į viršų mokyklinių brandos egzaminų įvertinimai.

    Kai kurie praktikoje pasitaikantys dviejų dalykų integravimo per vieną pamoką, bendrųjų dalyko programų ir ugdymo planų įgyvendinimo atvejai. Kalbu tik apie tuos dalykus, kurių atvejus esu matęs.

  4. Valstybinis užsakymas. Kodėl mokyklų direktoriai nenori leisti privatizuoti savo ugdymo įstaigų? Juridinis pagrindas tam yra, mokykla gali tapti viešąja įstaiga, iš dalies valdoma mokinių tėvų. Pliusai: didesnė finansinė ir sprendimų priėmimo laisvė. Minusai: dėl mokinių reikės kovoti, siekti realios darbo kokybės. Pasiteiraukite tos mokyklos, kurioje mokosi Jūsų vaikas, direktoriaus nuomonės...

  5. Visuotinis švietimo vaisių prieinamumas. Aha, iš kiekvieno pagal gabumus, ir kiekvienam pagal poreikius. Džiaugiamės visuotiniu viduriniu ugdymu, nekreipdami dėmesio į tai, kad dalis mokinių kognityviai neįgalūs.

    Deklaruojama besimokančiųjų pagal adaptuotas ir modifikuotas programas integracija, neskiriant tam didžiulių resursų (tarybiniai mokytojai pasiekia kosmosą ir be kosminių aparatų (ataskaitose jie tiesiog nardo)). Universitetų devalvavimas, leidžiant į apyvartą niekuo nepadengtus diplomų banknotus. Ir kaip tik tos kolegijos tokiom sąlygom nebankrutuoja?

  6. Konkurencijos atsisakymas. Žinoma, mokiniai mokosi sau, gyvenimui, o ne dėl pažymio. Ar saulytės ir zuikučiai, kurias vietoje pažymių keturis metus regėjo pradinukai, kilstelėjo penktokų pasirengimo lygį? Kodėl turėčiau liautis mėtęs klasiokes į šiukšlių konteinerius ir imti nors kiek mokytis, jei nuo to niekas nesikeičia?

    Juk norėdamas, kad mane pašalintų iš mokyklos, turiu atlikti kokį nors nusikaltimą, kitaip esu tik gležnas krepšelis, kurio mokykla iš paskutiniųjų įsikibusi laikosi. Susimąstykite: ar ministerija lankomumo rodiklį vertina kaip gėrį savy, ar kaip būtiną priemonę ko nors išmokyti?

  7. Mokslinio tautinės mokyklos modelio diegimas. Jūs teisūs, užlenkiau. Nėra tokio modelio, lygiai kaip gamtoje nebuvo ir mokslinio komunizmo. Ši smulkmena nekliudė styguoti realybės procesų išligai neegzistuojančių jėgos linijų. Ataskaitų popierius neraudonuodamas išlaikė, išlaiko ir išlaikys viską.

    Ar tikrai mokytis turi būti lengva? Ar teisingai elgiamės pritaikydami vertinimo kriterijus prie kiekvieno mokinio? Atsisakydami standartų? Tikėdami įgimtu lietuvio tautiniam charakteriui jauno žmogaus sąmoningumu?
Formaliai (cituoju iš švietimo įstatymo): „mokykla privalo užtikrinti ugdymo, mokymo, studijų, švietimo programų vykdymą, atvirumą vietos bendruomenei, mokymo sutarties sudarymą bei sutartų įsipareigojimų vykdymą, geros kokybės švietimą.“

Brandžiajame socializme formalioji pusė visuomet buvo tvarkinga, tuo jis ir brandus. Reali mokykla dažniausiai daro, ką gali: rengia realybės šou dalyvius ir žiūrovus, neužgriozdindama jų sąmonės taip, kad joje netilptų dar vienas reklamos siužetas. Korporacijų valdomame pasaulyje pastarosios rengia sau ištikimas pirkėjų kartas.
temų inkarai: švietimas
2007-12-07 03:24 Raimundas ZabarauskasAtsargiau. Nepasiduoti emocijoms.
2007-12-06 17:49 RQSistema ir yra sudaryta iš asmenų. Jie yra sistemos pasekmė, bet jie patys yra ir jos priežastis.

O įdomu, kokia buvo pabendravimo su direktorium pagrindinė mintis? :)
2007-12-05 14:33 Raimundas ZabarauskasNeturiu nieko prieš asmenį, kalbu apie sistemą.
2007-12-05 14:32 RQOu...

Baltupiai... Na taip, mes juk žinom, koks tos mokyklos direktorius. Kažkaip, baigus mokyklą, mano nuomonė apie jį gerokai į neigiamą pusę pasikeitė, buvusių mokytojų ir kitų darbuotojų pasiklausius. Ne veltui geriausi mokytojai tą skęstantį laivą jau paliko. Visgi norisi tikėti, kad ne visur taip...
2007-11-28 01:32 DovydasKetinu grįžęs iš emigracijos dirbti mokykloje. Aš tikiu, kad vilties dar yra.
2007-11-25 19:10 kubikas::ltsiuolaikine-mokykla-trys-visiskai-rimtai

šiaip turiu pasakyt, kad tamstos intelektuali kalba visada atrodė šiek tiek perdėta, bet pasirodo klydau. Dar kartą bravo.
2007-11-25 19:07 kubikas::ltvieną tik galiu pasakyti - bravo.
komentarų: 7neteisingų atsakymų: 8teisingų be komentaro: 2
kaip komentuoti?vardas:
Kontrolinis klausimas:url:
Tas švietimo įstatyme paminėtas (14 straipsnyje) mokymo įstaigos tipas, kurio Lietuvoje vienintelio yra gerus 3 ar 5 kartus per daug.

atsakymas:
Įrašyti(pasitikiu Jūsų vidiniu cenzoriumi (ąčęėįšųūž, rupūžė ir t.t.))